ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

  • ۰
  • ۰

نحوه نوشتن چکیده پایان نامه

چکیده پایان نامه خلاصه ای از مقاله یا تحقیق با محتوای طولانی تر است. به خوانندگان این امکان را می دهد که به سرعت تشخیص دهند که آیا مقاله شما ارزش خواندن را دارد. تمام خلاصه ها باید موارد زیر را شامل شوند :

 

  • خلاصه ای از موضوع اصلی، هدف یا منظور اصلی شما
  • شرح مختصری از روش و متدولوژی
  • مروری بر مهمترین یافته ها یا استدلال ها
  • خلاصه ای از نتیجه گیری و توصیه های شما

 

چکیده پایان نامه در ابتدای سند و باید آخرین چیزی باشد که می نویسید. در پایان نامه یا تز، آن را در صفحه جداگانه، بعد از صفحه عنوان و و قبل از فهرست مطالب قرار دهید. بیشتر چکیده ها در حدود ۱۵۰-۳۰۰ کلمه هستند، اما طول آن به آنچه که به شما واگذار شده است بستگی دارد، غالباً به شما یک حد مجاز تعداد کلمات داده می شود.

چه مواقعی چکیده پایان نامه نوشته می ­شود؟

تقریباً همیشه باید هنگام نوشتن یک پایان نامه، تز، مقاله یا ارسال مقالات به ژورنال های دانشگاهی، یک چکیده را درج کنید.

 

در همه این موارد، چکیده آخرین چیزی است که شما می نویسید. این باید یک متن کاملاً مستقل و متناسب با نوشته شما باشد، نه یک بخشی که از یک رساله یا مقاله دیگر کپی شده است. هدف از چکیده، گزارش اهداف اصلی و نتایج تحقیقات شماست، و باید به تنهایی برای کسی که مقاله کامل یا منابع مرتبط شما را نخوانده است، کاملاً قابل درک باشد.

در بیشتر موارد، چکیده پایان نامه باید دارای عناصر اصلی زیر باشد :

 

موضوع و اهداف

با مشخص کردن هدف تحقیق خود شروع کنید. بسته به نوع تحقیق، این ممکن است به یک یا چند روش زیر تنظیم شود:

 

حل مشکل پژوهش: پژوهش شما چه مشکل عملی یا نظری را حل می کند؟
هدف: پژوهش برای انجام چه کارهایی انجام میگیرد؟
سؤال (های) پژوهش: شما می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟
بیانیه پایان نامه: استدلال شما چیست؟

اصول و متدولوژی

هنگامی که هدف اصلی مقاله یا پایان نامه خود را تعیین کردید، روش ها و اصولی را که برای دستیابی به آنها استفاده کردید، مشخص کنید. این قسمت باید شرح صریح کارهایی که انجام دادید در یک یا دو جمله باشد. این مورد معمولاً به زبان ساده گذشته نوشته می شود زیرا به اقدامات انجام شده اشاره دارد.

 

مصاحبه های نیمه نهایی با ۲۵ شرکت کننده انجام می شود.
مصاحبه های نیمه نهایی با ۲۵ شرکت کننده انجام شد.

 

موفقیت ها و موانع موجود را در این گام ارزیابی نکنید. هدف این نیست که در مورد نقاط قوت و ضعف این روش گزارشی ارائه دهید، بلکه باید خواننده را در مورد رویکرد و رویه های کلی که استفاده کرده اید مطلع کنید.

لینک های مرتبط :

ترجمه چکیده مقاله | ترجمه مقاله | ترجمه مقاله به انگلیسی | ترجمه تخصصی کتاب 

نتایج

در مرحله بعد، نتایج اصلی تحقیق را خلاصه کنید. این بخش از چکیده می تواند در زمان فعل حال یا گذشته باشد.

 

تجزیه و تحلیل پاسخ ها نشان داده است که بین مصرف قهوه و بهره وری رابطه مستقیمی وجود دارد.
تجزیه و تحلیل پاسخ ها نشان می دهد که بین مصرف قهوه و بهره وری رابطه مستقیمی وجود دارد.
تجزیه و تحلیل پاسخ ها نشان داد که بین مصرف قهوه و بهره وری رابطه مستقیمی وجود دارد.

 

بسته به اینکه تحقیق شما چقدر طولانی و پیچیده است، ممکن است نتوانید تمام نتایج را در اینجا مطرح کنید. سعی کنید فقط مهمترین یافته هایی را که به خواننده امکان درک بهتر نتیجه گیری های شما را می دهد، برجسته کنید.

 

در آخر، نتیجه گیری اصلی تحقیق خود را بیان کنید: پاسخ شما به مشکل با مسئله چیست؟ خواننده باید با درک روشنی از نکته اصلی که تحقیقات شما اثبات کرده یا استدلال کرده است پایان یابد. نتیجه گیری معمولاً به روش ساده فعلی نوشته می شود.

 

بر اساس این نتایج ، نتیجه گرفتیم که مصرف قهوه باعث افزایش بهره وری می شود.
بر اساس این نتایج ، نتیجه می گیریم که مصرف قهوه باعث افزایش بهره وری می شود.

 

اگر محدودیت های مهمی در پژوهش شما وجود دارد (برای مثال ، مربوط به اندازه یا نوع نمونه) ، باید در چکیده پایان نامه آنها را بطور خلاصه ذکر کنید. این به خواننده اجازه می دهد تا اعتبار و تعمیم پذیری تحقیقات شما را به طور دقیق ارزیابی کند.

 

اگر هدف شما حل یک مسئله عملی بوده است، نتیجه گیری ممکن است شامل توصیه هایی برای انجام باشد. در این صورت می توانید به طور خلاصه پیشنهادات خود را ارائه دهید.

کلید واژه ها

اگر مقاله شما قرار است منتشر شود ، شما ممکن است در انتهای چکیده لیستی از کلمات کلیدی را اضافه کنید. این کلمات کلیدی باید به مهمترین بخش های تحقیق مربوط شوند.

نکاتی برای نوشتن چکیده

این می تواند یک چالش واقعی باشد که بتوانیم کل پایان نامه خود را فقط در چند صد کلمه متراکم کنید، اما چکیده، اولین قسمت (و گاهی اوقات تنها) بخشی است که مردم می خوانند، بنابراین درک درست آن مهم است. این راهکارها می توانند در شروع کار به شما کمک کنند.

 

برای هر فصل یا بخش، کلمات کلیدی را ذکر کرده و ۱-۲ جمله را تهیه کنید که یک نکته اصلی را مطرح می کند. در مرحله بعد ، جملات را مرور کنید و ارتباط و انسجام را در جهت رسیدن به استدلال درست دنبال کنید.
چکیده باید یک نسخه متراکم از کل داستان باشد و اطلاعات کامل را فقط باید در متن اصلی پیدا کرد. چکیده خود را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید خلاصه ای از استدلال کلی شما ارائه می شود.

چکیده پایان نامه های دیگران را بخوانید

بهترین راه برای یادگیری اصول نوشتن چکیده در رشته و تخصص شما، خواندن مطالب دیگران است. احتمالاً در حین انجام پژوهش مطالب بسیاری از مقاله های دیگران را خوانده اید، سعی کنید از آنها به عنوان چارچوبی برای ساختار و سبک خود استفاده کنید. همچنین می توانید نمونه های بسیاری از پایان نامه ها را در پایگاه های ثبت پایان نامه بیابید.

واضح و مختصر بنویسید

یک چکیده خوب، کوتاه اما تأثیرگذار است. بنابراین مطمئن شوید که هر کلمه مفهوم دارد. هر جمله باید به وضوح یک نکته اصلی را بیان کند.

از کلماتی که بی دلیل و بی مورد باعث طولانی شدن نوشته می شود خودداری کنید و همجنین از اصطلاحات مبهم که نیاز به توضیح دارد، اجتناب کنید. چکیده پایان نامه باید برای خوانندگانی که با موضوع شما آشنا نیستند نیز قابل درک باشد.

قالب بندی خود را در نظر داشته باشید

اگر شما در حال نوشتن یک پایان نامه یا مقاله هستید یا به مجله ای مطلب ارسال می کنید، اغلب قوانین قالب بندی خاصی برای چکیده وجود دارد. حتماً دستورالعمل ها را بررسی کرده و کار خود را در قالب مشخصی انجام دهید.
همیشه به حد مجاز تعداد کلمه دقت کنید. اگر به شما هیچ دستوری در مورد طول چکیده داده نشده است، بهتر است بیش از یک صفحه ننویسید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی