ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

  • ۰
  • ۰

نکات کلیدی و مهم برای چاپ کتاب

چاپ کتاب شاید یکی از آرزوهای شما باشد و آن را بسیار دور از خود تصور کنید، اما چاپ کردن کتاب آنچنان هم دور از ذهن نخواهد بود، اگر علم خود را می خواهید در اختیار دیگران قرار دهید، رمان می نویسید و یا به هر طریقی بخواهید یک کتاب داشته باشید تا نام خود را هر چند کم در این دنیا حک کنید. برای این کار باید مصر بوده و کمی اطلاعات داشته باشید. تا بتوانید مراحل چاپ کتاب را به راحتی طی کنید.

 

همچنین اگر بخواهید رتبه ی علمی خود را نیز بالا ببرید، یکی از پر امتیاز ترین کارها، چاپ کتاب است که تأثیر زیادی بر افزایش سطح علمی شما خواهد گذاشت و رزومه قوی برای ارائه به دانشگاه های بزرگ جهان خواهید داشت.

مراحل چاپ کتاب

چاپ کتاب نیز مانند سایر فعالیت های مکتوب دارای شرایطی است که برای رعایت آن ها باید مرحله به مرحله برای چاپ تلاش کرد. در این مقاله به صورت کامل مراحل را بازگو کرده و توضیحات مفصلی در مورد هر مرحله ارائه داده ایم.

هدف گذاری و انتخاب موضوع مناسب

هدف یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل چاپ کتاب می باشد. اگر شما به دنبال تآلیف کتاب هستید باید از دانش بالایی در آن زمینه بر خوردار باشید و یا از افرادی بهره ببرید و استفاده کنید که دارای علم بالایی در آن موضوع می باشد. در برخی موارد شما به دنبال ترجمه کتاب هستید که داشتن علاقه و تسلط کافی به زبان انگلیسی و موضوع کتاب کفایت می کند.

 

پس از اینکه هدف گذاری کردید و موضوع را انتخاب نمودید، پیشنهاد می کنیم از هزینه های چاپ نیز آگاهی پیدا کنید و چاپ کتاب را از نظر اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، زیرا ممکن است پس از اینکه نگارش کتاب را تمام کردید و به دنبال چاپ آن افتادید با دیدن مسیر سخت و هزینه های موجود ناامید شوید.

 

یکی از مهم ترین این هزینه ها، هزینه ویراستار است، هیچ کتابی بدون ویراستاری صحیح چاپ نخواهد شد. همچنین ویرایش دقیق در ادامه باعث افزایش فروش خواهد شد، لذا ویرایش کتاب را باید به ویراستار های حرفه ای بسپارید.

 

بعد از انجام دادن ویراستاری کار دیگه ای که باید انجام دهید صفحه آرایی کتاب است که این موضوع نیز نیاز به تجربه داره و برای چاپ کتاب ضروری می باشد و انجام دادن آن توسط ناشران نیز انجام می گیرد.

 

مرحله ی بعدی که مهم ترین مرحله می باشد، گرفتن مجوز از مراجع ذیربط است، زیرا امکان چاپ بدون این مجوزها عملاً ممکن نخواهد بود. این مجوزها به سه شکل باید دریافت شوند، مجوز از فیپا ، شابک و جواز چاپ.

 

شابک مخفف شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است که یک شماره منحصر به فرد برای کتاب می باشد که برای تمام کتاب های چاپ شده در نوبت های چاپ بعدی نیز یکی بوده و کمک می کند تا به راحتی بدون دانستن نام یک کتاب آن کتاب را از بین انبوهی از کتاب ها پیدا کنیم.

 

مجوز فیپا باید قبل از مجوز چاپ گرفته شود، بدون داشتن مجوز فیپا امکان چاپ کتاب وجود ندارد، بعد از گرفتن مجوز فیپا، موسسه چاپ انتخابی شما، باید یک جلد از کتاب شما را برای سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بفرستد و پیگیری کند تا بتواند مجوز چاپ را برای کتاب شما دریافت نماید.

 

پس از گرفتن مجوز برای کتاب و محتوای آن باید یک جلد زیبا و با مفهوم برای کتاب انتخاب شود، انتخاب جلد نیز باید توسط نویسنده صورت پذیرد و استفاده از ایده نو در آن باعث افزایش فروش در آینده نیز خواهد شد.

 

در مرحله آخر که چاپ صورت پذیرفت، ورق های کتاب و جلد به موسسه کتاب بازگردانده می شود و صحافی کتاب با دقت انجام می پذیرد.

مراحل کلی چاپ کتاب توسط موسسه چاپ

  • فرستادن فایل به موسسه
  • بستن قرار داد بین نویسنده و ناشر
  • گرفتن مجوز های مربوطه توسط موسسه
  • صدور مجوز فرهنگ و ارشاد
  • آماده کردن جلد کتاب
  • چاپ با تیراژ مشخص توسط انتشارات

انواع روش های چاپ کتاب

پس از اینکه مجوز های مربوطه گرفته شد می توان کتاب را به سه صورت چاپ کرد :

  • چاپ دیجیتال : این روش پر هزینه می باشد و برای کتاب هایی با تیراژ پایین مورد استفاده قرار می گیرد، این گونه چاپ کتاب اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
  • چاپ با دستگاه ریسوگراف : این دستگاه بسیار به دستگاه فتوکپی شباهت دارد اما از ابعاد و اندازه بزرگتری برخوردار است و چاپ کم هزینه ای را در پی خواهد داشت ولی کیفیت پایینی نیز دارد.
  • چاپ افست : بهترین نوع چاپ برای کتاب ها با تیراژ بیش از ۵۰۰ عدد می باشد.

تفاوت چاپ کتاب ترجمه شده با تالیف کتاب

مراحلی که در بالا گفتیم برای هر دو نوع چاپ باید صورت گیرد، با این تفاوت که برای چاپ کتاب ترجمه شده باید از ناشر و مؤلف کتاب مجوز مورد نظر گرفته شود، زیرا رعایت حق کپی رایت در نشر کتاب بسیار اهمیت دارد و بدون داشتن این حق مجوز برای شما صادر نخواهد شد.

چگونه با ناشر چاپ قرار داد ببندیم؟

یکی از مهم ترین کار ها برای چاپ، انتخاب ناشر با تجربه است، زیرا که از چم و خم این حیطه آگاهی دارد و احتمال کلاه رفتن بر سرتان نیز کاهش می یابد. قراردادهایی که در امر چاپ کتاب بسته می شوند معمولاً به سه صورت هستند.

 

اولین حالت، سرمایه گذار خود ناشر می باشد که معمولاً برای افراد مشهور و صاحب سبک اتفاق می افتد، زیرا هیچ ناشری بر روی کتاب های اول ریسک نمی کند. اگر چنین قراردادی ببندید حق نشر کتاب را به ناشر واگذار کرده اید و سری چاپ های بعدی نیز همین ناشر برای شما انجام خواهد داد و سود شما را تقدیمتان خواهد کرد.

 

قرار داد دوم به صورت مشارکت دو طرف بسته می شود و دو طرف موظف می شوند تا هزینه چاپ را به صورت درصدی بپردازند.

 

روش سوم نیز که بیشتر برای کارهای اول صورت می گیرد، سرمایه گذار کامل، خود نویسنده است و تمام هزینه های چاپ اعم از دریافت مجوز، چاپ و طرح های گرافیکی باید توسط خود نویسنده پرداخت شود. در اینگونه قراردادها حق انتشار آینده کتاب نزد نویسنده باقی می ماند و می تواند چاپ دوم و سوم را با ناشر دیگر انجام دهد.

  • ۹۸/۱۰/۱۱
  • ترجمتن ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی