ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

ترجمتن ، ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی

ترجمتن سامانه ارائه خدمات ترجمه و بازخوانی به شیوه اروپایی در ایران میباشد .

  • ۰
  • ۰

آیا می توان متون تخصصی پزشکی را ترجمه کرد؟ 

متون تخصصی پزشکی بسیاری از رشته ها، از سم شناسی تا داروشناسى، شیمی و زیست شناسی را پوشش می دهد. هدف اصلی از ترجمه متون تخصصی پزشکی بهبود کاربرد های فعلی، ایجاد روش های پزشکی و داروهای جدید و آگاهی نسبت به انواع بیماری هاست. همچنین ترجمه تحقیقات پزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است، این شامل تحقیقات پیش بالینی و همچنین تحقیقات بالینی (آزمایشات بالینی) است.

توسعه داروهای جدید، روش های جدید درمان ها و وسایل جدید پزشکی یا جلوگیری از بیماری ها نتایج بسیاری از مطالعات و تحقیقاتی پزشکی هستند. این برای سلامتی و رفاه مردم حیاتی است، زیرا محققان پزشکی تلاش می کنند نحوه عملکرد بدن انسان، علت بیمار شدن مردم و اینکه چه درمان هایی باید داده شود را به طور عمیق تر کاوش کنند.

ترجمه متون تخصصی پزشکی می تواند اطلاعاتی درباره بیماری های جدید و فعلی و مسائل بهداشتی ارائه دهد. ترجمه تحقیقات پزشکی برای پزشکان، ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، تولید کنندگان دارو و دستگاه های پزشکی و بیماران در سراسر جهان بسیار حیاتی هستند.

انواع تحقیقات پزشکی

نوع تحقیق پزشکی که مورد استفاده قرار می گیرد به آنچه که محققان می خواهند یاد بگیرند، نظیر علل بیماری ها، راه های جلوگیری از بیمار شدن و یا نحوه درمان بیماری ها بستگی دارد.

  1. مطالعات مشاهده ای

این نوع تحقیق ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد. همانطور که از نامش بر می آید، گروهی از افراد در طول زمان بررسی می شوند تا فهمیده شود که برای آنها از نظر سلامتی چه اتفاقی رخ می دهد. یک مثال بسیار خوب مطالعه قلب فرامینگهام است که در سال 1948 آغاز شد. نسل سوم از شرکت کنندگان گروه اصلی در حال حاضر در این مطالعه شرکت دارند. مطالعه قلب فرامینگهام 5،209 مرد و زن از فرامینگهام، ماساچوست را پیگیری می کند. سن آنها بین 30 تا 62 سال است. این اولین مطالعه تحقیقاتی پزشکی است که ثابت کرد که داشتن فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا و همچنین سیگار کشیدن افراد را در معرض ریسک ابتلا به بیماری قلبی قرار می دهد.

  1. مطالعات همه گیر شناسی (اپیدمیولوژیک)

در این نوع مطالعه، محققان تلاش می کنند الگوهایی از بیماری های خاص را از گروه های بزرگی از بیماران یا افرادی که به بیماری دچار می شوند پیدا کنند. پزشکان هر ساله مطالعات همه گیر شناسی را انجام می دهند تا انواع شیوع آنفولانزا را که در سراسر جهان رخ می دهد شناسایی کنند. داده هایی که آنها جمع آوری می کنند در تصمیم گیری در مورد اینکه در واکسن بعدی برای آنفلوانزا چه چیزی گنجانده شود مفید است.

  1. مطالعات مداخله ای

هنگامی که محققان مطالعات مداخله ای را انجام می دهند، آنها به دنبال راه هایی برای تغییر رفتارهای افراد هستند که بر سلامتی آنها تأثیر می گذارند، مانند اینکه چگونه ورزش منظم می تواند بر افراد مبتلا به بیماری های قلبی، دیابت یا افرادی که دارای مشکلات وزن هستند تاثیر بگذارد.

  1. مطالعات پیشگیری

این نوع مطالعه تحقیقاتی پزشکی هدفش یافتن راه هایی است که مردم می توانند به وسیله آنها از بیمار شدن جلوگیری کنند. این تحقیقات به طور معمول بر گروه هایی با یک بیماری خاص، نظیر افرادی که دارای کلسترول خون بالا یا سیگاری هایی که مصرف سیگار بالایی دارند و در معرض حملات قلبی هستند، تمرکز می کنند.

  1. آزمایشات بالینی

آزمایشات بالینی گسترده تر هستند، زیرا این مطالعات شامل چگونگی جلوگیری از بیماری ها و نحوه درمان بیماری ها هستند. این می تواند شامل آزمودن یک دستگاه پزشکی، واکسن یا داروی جدید قبل از قابل دسترس شدن برای عموم باشد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، شرکت ها باید برای FDA (اداره غذا و دارو) ثابت کنند که درمان های جدید تا قبل از اینکه در دسترس داروخانه ها قرار گیرند، مؤثر و ایمن هستند.

آزمایشات بالینی در چند مرحله انجام می شوند.

  • مرحله اول می تواند یک سال طول بکشد.
  • یک یا دو سال دیگر طول خواهد کشید تا مرحله دوم آزمایش به پایان برسد.
  • مرحله سوم ممکن است دو تا چهار سال طول بکشد.
  • مرحله پایانی، مرحله چهارم، پس از آنکه نتایج سه مرحلۀ اول به FDA ارسال شدند، انجام می شود. آخرین مرحله می تواند دو تا ده سال دیگر، تا زمانی که دارو یا دستگاه پزشکی تأیید نهایی را از FDA دریافت کند، طول بکشد. صدها یا هزاران بیمار در آزمایشات بالینی شرکت دارند.

اکنون شما درک می کنید که ترجمه متون تخصصی پزشکی چقدر برای صنعت، پزشکان و بیماران مهم است. مقدار زمان و پول صرف شده برای مقالات و تحقیقات پزشکی بسیار زیاد است.

هنوز چند مسئله وجود داردکه ترجمه متون تخصصی پزشکی را با زحمت فراوان مواجه می کند. یکی زبان خاص مورد استفاده ی محققان است. دیگری در دسترس بودن مطالعات به زبان های دیگر است. علاوه بر این، پیچیدگی اصطلاحات پزشکی که در این مطالعات استفاده می شوند، انجام ترجمه متون تخصصی پزشکی را حتی برای با تجربه ترین مترجمان دشوار می سازد.

زبان جامعه بین المللی علمی

یک چیز که در جامعه علمی در حال تبدیل شدن به یک مشکل است این واقعیت است که زبان انگلیسی زبان بین المللی آن است. چندین عامل، از جمله اقتصادی، سیاسی و تاریخی، با اینکه چرا زبان انگلیسی به زبان محبوب برای ارتباطات علمی تبدیل شد ارتباط دارند. لازم به ذکر است که تمام مطالعات تحقیقاتی پزشکی توسط انگلیسی زبانان انجام نمی شود. تعدادی از تحقیقات مهم پزشکی توسط محققان دیگر انجام شده و به زبان خودشان منتشر می شوند.

محققان، به ویژه آنهایی که اهل اروپای غربی هستند، ترجیح می دهند تحقیقات و مقالات خود را به زبان انگلیسی منتشر کنند، زیرا این زبان به طور واضح برای ارتباطات دانشندان مطلوب است. علاوه بر این، اگر تحقیقات آنها درباره علوم سخت، نظری و طبیعی باشد، آنها بیشتر احتمال دارد از زبان انگلیسی استفاده کنند. هنگامی که آنها در حال تحصیل در علوم انسانی، علوم کاربردی و علوم اجتماعی هستند، از زبان های دیگر استفاده می کنند.

ترجمه متون تخصصی پزشکی

لینک های مرتبط :

ترجمه مقاله تخصصی | ترجمه متون انگلیسی | ترجمه کتاب تخصصی 

 

معضل زبان در ترجمه پزشکی

سوابق یافته های متون تخصصی پزشکی و ترجمه های آنها برای چندین قرن حفظ شده است. از قرن دوم، زبان پزشکی لاتین بود در حالی که زبان یونانی برای آموزش پزشکی تا قرن سوم استفاده می شد. در طی قرن نوزدهم، استفاده از زبان یونانی و لاتین در متون تخصصی پزشکی با زبان های دیگر جایگزین شد. امروزه، با استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان جامعه علمی بین المللی، تحقیقات مهمی که به زبان انگلیسی نباشند موفق به جلب توجه دانشمندان نمی شوند.

به عنوان مثال، H5N1، که یک نژاد کشنده از آنفولانزای مرغی است، به شدت جمعیت پرندگان در آسیا را تحت تأثیر قرار داد. این برای سلامتی یک خطر بود زیرا انسان ها می توانند تحت تاثیر آن قرار گیرند و میزان مرگ و میر افراد مبتلا به آن بسیار زیاد بود.

دانشمندان چینی در سال 2004 گزارش دادند که آنفولانزای پرندگان در چین خوک ها را تحت تاثیر قرار داده است. دانشمندان حتی در گزارش خود افزودند که آن به توجه فوری نیاز دارد تا مردم بتوانند برای یک گسترش احتمالی این ویروس نه تنها به دام ها، بلکه همچنین به انسانها نیز آماده شوند. اما از آنجایی که این به چینی نوشته شد و در یک مجله پزشکی دامپزشکی کوچک در چین منتشر شد، توجه بسیار کمی را جلب کرد. چندین ماه طول کشید تا سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی از نتایج این تحقیقات مطلع شدند. این دو سازمان بلافاصله این مطالعه را ترجمه کردند تا توانستند مفهوم کاملی از گسترش این ویروس به انسان و اینکه چه اقداماتی را باید اتخاذ کنند درک کردند.

اهمیت ترجمه متون تخصصی پزشکی

این سناریو به تنهایی به شما این ایده را می دهد که چقدر مهم است تا متون پزشکی به زبان های دیگر ترجمه شوند. ویروس آنفولانزای مرغی ممکن است یک نمونه ی حاد باشد، اما این به دانشمندان نشان داد که بسیاری از اطلاعات مهم بدلیل اینکه به زبان انگلیسی نوشته نشده بودند، قابل دسترسی نبودند.

مثال دیگر مطالعه انجام شده توسط تاتسویا آمانو است. او یک محقق جانور شناسی دانشگاه کمبریج است. او ژاپنی است اما یک مقاله تحقیقاتی را به زبان انگلیسی منتشر کرد تا شغل خود را پیش ببرد. اما او نیاز به ترجمه سایر مقالات تحقیقاتی را در حین انجام مطالعه خود در مورد حفاظت و تنوع زیستی مشاهده کرد. او دریافت که بسیاری از داده های حیاتی اغلب نادیده گرفته می شوند، زیرا آنها به زبان های دیگر نوشته شده اند.

او و تیمش به دنبال مطالب تحقیقاتی در مورد تنوع زیستی و حفاظت بودند و با استفاده از کلمات کلیدی به زبان های مختلف دریافتند که قبلاً بیش از 75،000 مقاله علمی در این زمینه نوشته شده است. آنها شگفت زده شدند که بیش از 36 درصد از مقالات به زبان های مختلف در دسترس بودند که زبان های چینی، پرتغالی و اسپانیایی بیش از همه مورد استفاده قرار گرفته بودند.

در حال حاضر در جواب این سوال که آیا می توان ترجمه متون تخصصی پزشکی را انجام داد؟ باید گفت «بله».

با این حال، یک مترجم حرفه ای با سابقه و متخصص در این زمینه باید ترجمه را انجام دهد. تنها فردی که هم به زبان مبداء و هم به زبان مقصد مسلط است و دارای دانش این موضوع و اصطلاحات علمی آن است می تواند ترجمه دقیقی از متون تخصصی پزشکی را ارائه دهد.

یکی از چالش برانگیزترین موضوعات برای مترجم، اصطلاحات علمی است. بسیاری از اصطلاحات به لاتین یا یونانی و مشتقات مدرن آنها خواهند بود. اکثر آنها ممکن است معادل درستی به زبان دیگر نداشته باشند. بنابراین تجربه مترجم به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به دنبال اصطلاحات معادل بگردد و یا اصطلاحات اصلی را حفظ کند و پاورقی های توضیحی را به ترجمه اضافه کند کمک خواهد کرد.

تضمین ترجمه متون پزشکی

هر پروژه ترجمه پیچیده است و سطح پیچیدگی بستگی به موضوع ترجمه دارد. ترجمه متون تخصصی پزشکی بسیار پیچیده است. این به یک مترجم متخصص در این موضوع نیاز دارد، کسی که دارای تجربه مناسب در حوزه تخصصی پزشکی است و درک عمیقی از موضوع و اصطلاحات علمی منحصر به فرد مورد استفاده در ترجمه دارد.

بعضی از اصطلاحات علمی در زبان های دیگر معانی معادل ندارند. بنابراین، هنگامی که شما به ترجمه پزشکی نیاز دارید، باید با یک مؤسسه ترجمه حرفه ای، که دارای تجربه در این حوزه است، کار کنید. ترجمتن، به عنوان یک شرکت ترجمه مورد اعتماد تنها با کارشناسان تخصصی و بومی کار می کند تا صحت تمام پروژه های ترجمه ای که اداره می کند را تضمین نماید.

ما کیفیت کار ترجمه پزشکی که انجام می دهیم را ضمانت می کنیم و حفاظت و حفظ حریم خصوصی اطلاعات شما را تضمین می نمائیم.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی